Okienko – Październik 2019


Tegoroczny październik rozpieszczał cudowną, złotą polską jesienią. Tak mnie to nastroiło optymistycznie, że sporo czasu poświęciłam na czytanie, zakończyłam też zaczęty dawno temu serialowy klask science fiction. Ogólnie, było dobrze. Tradycyjnie, podsumowanie zaczynam od najpopularniejszego w październiku zdjęcia na moim Instagramie, które służy za ikonkę do tego wpisu. Królowała oczywiście jesień, a jakżeby inaczej. Kasztany, liście i te sprawy.

Książkowo:
We wrześniu przeczytałam sześć książek, z których recenzje dwóch możecie przeczytać na blogu. Kontynuowałam serię o Lipowie Puzyńskiej, był też nowy nabytek do tolkienowskiej kolekcji i sporo fantastyki.
1. Katarzyna Puzyńska Nora
2. Katarzyna Puzyńska Rodzanice
3. T. A. Shippey Tolkien. Pisarz stulecia
Gratka dla fanów Tolkiena. Rozprawa naukowa, którą jednak bardzo przyjemnie się czyta, a przede wszystkim można się sporo dowiedzieć. Prawdziwa kopalnia wiedzy o inspiracjach Tolkiena, genezie imion, metodach twórczych, związkach z baśniami i mitem. A także odbiorze jego książek i fali krytyki ze strony, nomen omen, krytyków literackich. Czyli w skrócie – jeżeli pragniecie kogoś przekonać, że Tolkien wielkim pisarzem był, książka dostarczy wam rzetelnych argumentów na ten temat.
4. Magdalena Kubasiewicz Gdzie śpiewają diabły
No i coś z naszego rodzimego fantastycznego podwórka, i moje pierwsze spotkanie z prozą Kubasiewicz. To bazująca na znanych kliszach, ale jednak urocza i wykorzystująca słowiańskie motywy współczesna baśń o nowoczesnym człowieku, który zatracił gdzieś wiarę, że jest coś ponad to niż widzi mędrca szkiełko i oko. Trochę smutna, bo nasz świat odchodzi od wiary na rzecz racjonalności, a trochę dająca wiarę, że są wciąż ludzie, którzy piszą kolejne rozdziały dawnych opowieści.
5-6. Brandon Mull, Smocza Straż, Smocza Straż. Gniew króla smoków
Bardzo lubię Baśniobór Brandona Mulla, bo choć to książka napisana głównie z myślą o młodszych czytelnikach, to jednak Mull potrafi kreować fantastyczne światy, wypełnione mnóstwem ciekawych stworzeń i pisać wciągające historie. Dlatego z chęcią powróciłam do przygód Kendry i Setha i nie zawiodłam się. To nie jest odcinanie kuponów po sukcesie Baśnioboru, lecz nowa fascynująca historia. No i są smoki, dużo smoków. A to wiecie, zawsze jest plus.

Najlepsza książka miesiąca? I tu mam zagwozdkę, bo nie ma tu słabych tytułów (jak wiecie, albo nie, jeżeli coś mi się nie podoba, to nie czytam do końca i nie zawracam sobie tym głowy, szkoda czasu), ale żadna nie wprawiła mnie w bezbrzeżny zachwyt. Chyba najbardziej skłaniałabym się jednak ku Tolkienowi. Pisarzowi stulecia, choć nie jest to beletrystyka i jeżeli planujecie lekturę, musicie to wziąć pod uwagę. Podobnie jak to, że jest to książka skierowana do tych czytelników, którzy dobrze orientują się w świecie Śródziemia.

Serialowo:
2. The 100 – sezon szósty

Kolejne przygody bohaterów, którzy co i rusz muszą dokonywać niemożliwych wyborów i zaciekle walczyć o przetrwanie. Tym razem poprzeczka wędruje jeszcze wyżej, bo błędy przeszłości dają o sobie znać. Ale jak zwykle ogląda się świetnie. I jak zwykle, są pewne irytujące błędy. Jeszcze nie skończyłam oglądać, ale na razie dostaję to, czego oczekiwałam.

Serial miesiąca to Babilon 5 – jak najbardziej zasłużenie określany jako klasyka science fiction. Niesamowita głębia, rozbudowane uniwersum, precyzyjna fabuła, dobrze poprowadzone postacie, poruszanie mnóstwa istotnych problemów,  do tego świetna muzyka. Czy można chcieć więcej? No może tylko lepszego początku ;)

A jak minął Wasz październik?  

Komentarze

  1. Z przeczytanych przez Ciebie, nie czytałam tylko Tolkien. Pisarz stulecia i powiem szczerze, że też miałabym mały problem ze wskazaniem tej "naj...".

    A mój październik był mocno zakręcony, ale za to też bardzo zaczytany. :D

    Zaczytanego listopada! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biorąc pod uwagę twoje tempo czytania, wcale mnie to nie dziwi :) Jak już czytać, to tylko dobre książki :) Jeżeli jesteś fanką Tolkiena, to gorąco polecam Shippeya.

      Zaczytanego!

      Usuń
  2. Udany miesiąc, oby i listopad Ci dopisał:) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Tobie także życzę udanego listopada :)

      Usuń
  3. Gratuluję udanego miesiąca. 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Odkąd lubimyczytać.pl zmieniło wystrój i zabrało miesięczne statystyki to szczerze nie mam pojęcia ile przeczytałam w październiku :D Ale Twój wynik bardzo ładny i na liście widze kilka pozycji, które mam w planach :) A właściwie, poczekaj, sprawdzę... Tak, w planach mam wszystkie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie lubię nowego wyglądu lubimyczytać.pl, ale wiesz, że możesz go wyłączyć? :D

      Usuń
    2. No właśnie to samo miałam zasugerować, bo ten nowy wygląd lubimy czytać to porażka. Masz dobre plany czytelnicze :)

      Usuń
    3. Ja nie wiedziałam😁 Musze to sprawdzić, bo niby ładny, ale przyzwyczaiłam się i chyba, jak mogę, to wrócę do starego :)

      Usuń
    4. Ja tam wróciłam do starego, nowy kompletnie mi nie leży.

      Usuń
  5. Jak byłam młodsza czytałam całą serię "Baśniobór" i bardzo mi się podobała <3 Życzę Ci zaczytanego listopada ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnych rzeczy się nie wyrasta, Mull nadal smakuje dobrze :)
      Zaczytanego!

      Usuń
  6. Z książek, które czytałaś znany jest mi tytuł o twórczości Tokiena. Już nawet napisałam jej recenzje. Czeka tylko na opublikowanie. Z serialami u mnie kiepsko. Jeśli chodzi o The 100 dalej nie dokończyłam trzeciego sezonu. Październik minął mi wyjątkowo dobrze.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem ciekawa, jak ci się podobała. Ja przełamałam serialowy zastój, ale jesienią zawsze jest lepszy czas dla seriali :)
      Cieszę się, że twój październik był udany :)

      Usuń
  7. Znam the 100 i według mnie zakończył się tak, by ta akcja ciągnęła się dalej. Niby ma być kolejny sezon. Pytanie, czy wymyślą nadal coś ciekawego, czy będzie to już naciągane...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ponoć ma powstać jeszcze jeden, finałowy sezon. Myślę, że będzie on związany z anomalią, bo wiele wątków rozpoczętych w szóstym sezonie nie zostało zakończonych.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Niech was Pustka pochłonie – „The Originals” sezon 4

Kosmos już nigdy nie będzie taki sam – „The Expanse”

Słowa i pan Śmierć– Markus Zusak „Złodziejka książek” („The Book Thief”)

Przeznaczenie jest wszystkim – „Upadek królestwa”

Mrok w szarym człowieku – „Upadek” („The Fall”)